USB-laddare återkallas av Malmö Teknikkompani HB

Godtagbar frivillig åtgärd. En USB-laddare som sålts av Malmö TeknikKompani HB har mycket allvarliga brister som kan göra den livsfarlig. Företaget har utifrån dessa brister beslutat återkalla alla sålda produkter för att undvika skada på person eller egendom. Laddaren ingår i Elsäkerhetsverkets projekt om USB-laddare 2017.

Fakta om produkten

  • Typ av beslut:Frivillig åtgärd som godtagits av Elsäkerhetsverket
  • Datum för beslut:2017-04-11
  • Ärendenummer:17EV2179
  • Part i ärendet:Malmö Teknikkompani HB
  • Tillverkare:Lidu
  • Typ av åtgärd:Försäljningsstopp med återkallelse från konsument
  • Varumärke:Lidu
  • Modell:DW1C917DS/B-E
  • Typ av produkt:Hemelektronik
  • Brister:Brandrisk, Risk för elchock

Tekniska brister

Laddaren av märket Lidu har sålts via internet på sajten Malmoteknik.se.

Isolationsavstånden mellan primära sidan (230 volt) och den sekundära sidan (USB-uttaget) i laddaren är mycket korta, så lågt som 0,3 mm, kravet är minst 4 mm.

Y-kondensatorn är icke klassificerad, kravet är klass Y1. Varken transformatorn eller kondensatorn klarade spänningsprovet, där kravet är 3000 volt.

Mekanisk hållfastighet samt dimensioneringen av stickproppen är också bristfällig, vid fallprov exponeras spänningsförande delar.

Dessa allvarliga brister kan orsaka elchock eller brand. Dessutom saknas säkerhetsinstruktioner för produkten.

Administrativa brister

Det saknas en så kallad EU-försäkran vilket alla CE-märkta produkter ska ha.

Åtgärder

Malmö TeknikKompani HB återtar alla sålda USB-laddare, och kommer kontakta berörda kunder. Om du äger den här produkten bör du lämna tillbaka den till inköpsstället eller förstöra den.

Vad innebär beslutet?

Åtgärden innebär att parten har vidtagit sådana åtgärder som krävs för att hantera bristerna.

Du som har köpt produkten

Parten kommer att informera dig om hur du ska gå tillväga. Det är viktigt att du följer dessa instruktioner. Eftersom produkten återkallas ska du som har köpt den antingen sluta att använda den till dess att du har åtgärdat produkten enligt partens instruktioner, eller se till att produkten förstörs (hanteras som avfall).

Läs mer i broschyren "När du har köpt en produkt som har brister".

Senast granskad: 2017-04-18