Philips återkallar strömförsörjningsenhet till utomhusbelysning

Tillverkare/säljare informerar. Philips Hue meddelar att de gör ett frivilligt utbyte av vissa strömförsörjningsenheter då det har visat sig att dessa kan förstöras på grund av vattenintrång och att det blir kortslutning.

Fakta om produkten

  • Typ av beslut:Eget initiativ från tillverkare/säljare
  • Datum för beslut:2020-10-20
  • Ärendenummer:20EV6442
  • Part i ärendet:Signify Netherlands BV
  • Tillverkare:Philips lightning
  • Typ av åtgärd:Annat
  • Varumärke:Philips hue
  • Modell:Lily, Lily XL, Calla, Econic och Impress
  • Typ av produkt:Belysning
  • Brister:Risk för elchock

Åtgärder

Philips Hue har den 20 okt, 2020, släppt ett pressmeddelande med anledning av att vissa av deras strömförsörjningsenheter till utomhusarmaturerna i deras sortiment kan utgöra en säkerhetsrisk. Det gäller modellerna för Lily, Lily XL, Calla, Econic och Impress.

Frivilligt byte av strömförsörjning för vissa utomhusarmaturer från Philips Hue Stockholm, Sverige – Signify (Euronext: LIGHT) meddelar idag ett frivilligt bytesprogram av strömförsörjningen för vissa utomhusarmaturer från Philips Hue, som i sällsynta fall utgör en säkerhetsrisk. Ett litet antal strömförsörjningsenheter kan förstöras på grund av vattenintrång och orsaka kortslutning. I mycket sällsynta fall kan detta utgöra en säkerhetsrisk om de hanteras under våta förhållanden.

Bytesprogrammet omfattar strömförsörjningsenheter som är en del av baspaketen för Philips Hue Lily, Lily XL, Calla, Econic och Impress, som såldes mellan 2018 och 2020 i främst Europa, USA, Australien och Nya Zeeland. Strömförsörjning för Philips Hue Outdoor Light strips påverkas inte.

Information om bytesprogrammet på Philips webbsida

Kända försäljningsställen

Signify Sweden AB, Webhallen, Kjell & Co, M.NU, NetOnNet, K-Rauta, Gardenstore, ELON, Bauhaus, Hembiobutiken

Vad innebär beslutet?

Åtgärder har vidtagits av parten och därefter har Elsäkerhetsverket underrättats om bristerna och åtgärderna.

Du som har köpt produkten

Parten kommer att informera dig om hur du ska gå tillväga. Det är viktigt att du följer dessa instruktioner. Eftersom produkten återkallas ska du som har köpt den antingen sluta att använda den till dess att du har åtgärdat produkten enligt partens instruktioner, eller se till att produkten förstörs (hanteras som avfall).

Läs mer i broschyren "När du har köpt en produkt som har brister".

Senast granskad: 2020-11-05