Smarta konsumenter tänker på säkerheten
Att handla smart innebär att ta reda på så mycket som möjligt om produkten och vem du handlar av. Att handla över internet är en större utmaning än i en fysisk butik då du inte kan vända och vrida på produkten. Det är också svårt i många fall att veta om ”butiken” finns inom EU eller inte.
Att handla på internet kan se väldigt olika ut, det kan vara en etablerad butikskedja inom EU som även har en webbutik. Det kan också vara en så kallad marknadsplats vilken fungerar som en mellanhand för den som säljer och den som köper. Det finns även varianter där en marknadsplats både säljer åt andra säljare men även saluför sitt eget märke. Även om det är en djungel finns det några punkter som är viktiga för dig som konsument att känna till.
1. Märkning
CE-märket måste enligt lag finnas på elprodukter som säljs inom EU. Att produkten är CE-märkt innebär att tillverkaren intygar att produkten uppfyller de säkerhetskrav som finns. Förutom att det ska finnas ett CE-märke ska det även stå vilken spänning produkten är gjord för, i Sverige har vi 230 volt. Står det något annat som exempelvis 220 volt betyder det att produkten inte är tillverkad för den europeiska marknaden. Det ska finnas en IP-beteckning på de produkter som behöver tåla mer, exempelvis om de ska användas utomhus. Det ska även följa med en bruksanvisning på svenska.
2. Spårbar produkt
Det är viktigt att det finns en typbeteckning på elprodukten, så som ett tillverkarnummer eller liknande. Typbeteckning är viktig för att kunna spåra en produkt som fått försäljningsförbud eller är direkt farlig att använda. Det ska också finnas namn och tydliga kontaktuppgifter till tillverkaren på produkten, inte bara på förpackningen.
3. Stickpropp
Elprodukter som säljs på den svenska marknaden ska ha en svensk stickpropp. Det är inte tillåtet att sälja en elprodukt där det krävs en adapter för att kunna användas.
4. Vem handlar du av?
Om du inte redan känner till företaget du handlar av så är det bra att ta reda på så mycket som möjligt. Finns kompletta kontaktuppgifter med organisationsnummer (eller motsvarande), adress, e-post och telefonnummer? Hur hanteras frågor och reklamationsfrågor? Vad säger andra konsumenter om företaget?
5. Om företaget inte omfattas av EU:s regler
Det är många gånger svårt att avgöra om en webbutik eller marknadsplats omfattas av europeiska regler för produktsäkerhet eller inte, men om du saknar information om produkt eller företag får du göra en bedömning överlag om du ska köpa eller inte. När du handlar utanför EU omfattas du inte av samma konsumentskydd vilket kan vara problem vid eventuell reklamation.
Så vad innebär att den säljs på den svenska marknaden? Det kan enkelt förklaras med att elprodukten tydligt riktas till svenska konsumenter, exempelvis att webbplatsen har svensk text och använder svensk valuta. Ta reda på att det är elprodukt tillverkad för svenska förhållanden.
- Vi besöker många marknadsplatser och webbutiker i vårt arbete med marknadskontroll och det händer att jag i tron om att ha handlat inom EU får ett paket från ett land utanför EU. Vad jag menar är att även för mig med ett tränat öga är det svårt ibland att verkligen veta, därför är det bra att ta reda på så mycket som möjligt och sedan försöka göra en helhetsbedömning, säger Karin Dröschmeister vid Elsäkerhetsverket.
Ta en titt på länklistan längst ned på sidan för vidare läsning, där finns mycket bra information för dig som konsument.
Kontrollera att produkten har:
- CE-märke,
- typbeteckning så den går att spåra,
- 230 volt,
- kontaktuppgift till tillverkaren,
- märkning för IP-klass om den ska användas exempelvis utomhus,
- svensk stickpropp samt
- svensk bruksanvisning.
Kontrollera att säljaren:
- anger sitt namn, organisationsnummer eller motsvarande, adress, e-postadress och telefonnummer,
- hanterar frågor och reklamationer.
Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Låter det för bra för att vara sant är det troligtvis det.
Text: Sandra Hjelm
Foto: iStock