En röst för svenska konsumenter i EU
Jens Henriksson från Sveriges Konsumenter är ny medlem i Elsäkerhetsverkets insynsråd, Elsäkerhetsrådet. Genom påverkansarbete inom EU jobbar han för att öka konsumentens rätt och skydd i samhället och göra konsumtionen ekonomisk, ekologisk och hållbar.
Jens Henriksson jobbar med de stora konsumentfrågorna på internationell nivå och kom till organisationen Sveriges Konsumenter för drygt 20 år sedan. Han har ett stort samhällsintresse och uppdraget handlar om att koordinera påverkansarbete när det gäller Europeiska och internationella konsumentfrågor. Det kan exempelvis handla om konsumenträtt, livsmedelsfrågor, miljömärkning och produktsäkerhetsfrågor.
- Jag jobbar för att konsumenter ska erbjudas säkra och giftfria produkter som inte orsakar varken skada på den egna hälsan eller på miljön. Ett stort fokus är hållbar konsumtion, säger Jens.
Utmaning att vara konsument
Det är inte helt lätt att vara konsument idag. Produkter från många länder som ligger utanför EU:s lagstiftning, säljs via handelsplatser på nätet som inte alltid tar sitt ansvar. Många webbplatser saluför produkter av dålig kvalité och bristfällig säkerhet.
- Vi människor ägnar en allt större del av våra liv åt konsumtion och ett gott konsumentskydd bidra till välfungerande marknader. Dessutom är frågor om hållbar konsumtion allt mer i fokus. Det ställer höga krav på konsumentbeteenden, menar Jens.
Det finns ett växande behov av konsumentskydd i samhället och han ser stora brister och utmaningar inom marknadskontrollen. Men är det så farligt att handla från nätet då?
- Konsumenter har kanske en övertro på kontrollen. S-märkningens tid är för länge sedan förbi men tyvärr lever många kvar i tron att CE-märkning har ersatt den tidigare kontrollen av en produkt. Tydliga, effektiva lagar och regler måste finnas på plats men också gå att förstå. Annars är det svårt att skydda människor och miljö, säger han.
Fler lösningar som passar flera
Med kemiteknik i grunden har han tidigare jobbat med miljöfrågor och tillgänglighetsfrågor inom Funktionshinderrörelsen. Genom att vara kunnig i civilsamhällesfrågor och hållbar utveckling med utbildning i kemiteknik och företagsekonomi ”halkade” han in på konsumentfrågorna, som han beskriver det.
- Konsumentpolitik är en rättvisefråga och en fråga om demokrati. Det handlar om saker som berör alla människor, varje dag, i livets alla skeden.Särskilt utsatta konsumentgrupper har varit något som vi jobbat med länge på Sveriges Konsumenter. Det har varit i vårt DNA sedan -92 då organisationen bildades och det är fortfarande viktigt att ge en samlad nationell röst för utsatta konsumenter i EU. Tyvärr är inte Sverige bäst i klassen längre på rättighetsperspektivet. Det behöver vi jobba mer med!
Mycket händer kring konsumenträtten
Han gillar det varierande och omväxlande jobbet där Sveriges Konsumenter tillsammans med den europeiska konsumentrörelsen påverkar standardisering och lagstiftning. För ett drygt år sedan kom en ny konsumentköplag vilken innebär att numera även digitala delar av en vara uttryckligen omfattas av lagen. Den omfattar även avtal om digitalt innehåll och digitala tjänster som inte är knutna till en vara.
- Ja det är spännande att jobba i de politiska sammanhangen där besluten fattas. Det är mycket som händer nu det gäller konsumenträtt. Dels ändras våra konsumtionsvanor i och med att vi köper allt mer på nätet, dels är varor allt mer sammankopplade och integrerade med digitalt innehåll.
Visst, det kan kännas trögt ibland och den politiska förhandlingsproceduren är längre i EU. Men det är en intressant process, menar han, som är mer öppen för påverkan än vad människor kan tro. Sverige blir lyssnade på i dessa sammanhang!
Hoppas kunna bidra och lära sig mer
Elsäkerhetsverket ser han som en viktig och framgångsrik, om än liten, myndighet med en bra förmåga att samarbeta med andra. Via sitt nya uppdrag som medlem i Elsäkerhetsrådet hoppas han kunna bidra till att göra konsumentperspektivet ännu tydligare. När det gäller just elsäkerhet är han engagerad i produktsäkerhetsfrågor och ser inte minst betydelsen av standardiseringsarbetet kring varor och tjänster.
- Jag har en positiv bild av att samarbeta med Elsäkerhetsverket. Att hitta sätt att kommunicera och nå ut med gemensamma frågor är viktigt. En stor fråga är hur vi kan kräva mer ansvar från marknadsplatser på nätet. Med tanke på allt som vi laddar och ansluter i våra hushåll idag, är det konstigt att det inte händer mer olyckor och elbränder än vad det gör, säger Jens.
Text: Cia Edlund
Bild: Jens Henriksson, Sveriges Konsumenter