Så ansöker du om auktorisation
För att få auktorisation som elinstallatör ansöker du om detta hos Elsäkerhetsverket. Du måste uppfylla ett utbildningskrav och ett krav på praktisk erfarenhet för att bli godkänd.
Du ansöker om auktorisation via vår e-tjänst. Innan du loggar in och påbörjar ansökan ber vi dig att titta på filmen och gå igenom vår checklista och guide.. Det kommer att spara tid och underlätta för dig att lämna korrekta uppgifter.
Handläggningstid för auktorisation
Vid en ansökan om auktorisation som elinstallatör är vår målsättning att du ska få ett svar på din ansökan inom två månader.
Om du inte hör något från oss, kontrollera gärna din skräppost. Det händer att e-post från oss fastnar i spamfiltret hos vissa mottagare. Du kan även ringa oss på telefon 010-168 05 00. Knappa in alternativ 3, så får du prata med någon av våra medarbetare.
Elsäkerhetsverket gör inga förhandsbedömningar av din utbildning och praktiska erfarenhet, det prövas först när du gör en ansökan om auktorisation.
Följande handlingar ska skickas till Elsäkerhetsverket i samband med ansökan:
Innehållsförteckning
1. Ansökan
Själva ansökan görs via vår e-tjänst. I ansökan ska du ange vilken auktorisationstyp du ansöker om. Det är också viktigt att du bifogar dina utbildningsintyg och dina intyg om praktisk erfarenhet.
Här ansöker du
- E-tjänst för ansökan om auktorisation
- Vid problem med e-tjänsten, kontakta oss via e-post registrator@elsakerhetsverket.se
2. Utbildningsintyg
Bifoga kopior på intyg eller betyg över den utbildning du har, som är relevant för den auktorisationstyp du söker.
3. Intyg om praktisk erfarenhet
Bifoga intyg om praktisk erfarenhet, intygat på blankett som fastställts av Elsäkerhetsverket. Observera att det finns olika blanketter beroende på om den praktiska erfarenheten:
- är elinstallationsarbete som är utfört före eller efter den 1 juli 2017
- är annat arbete med el
- är utfört i annat EES land eller Schweiz
Mer information om praktisk erfarenhet
Utländska meriter
Vilka handlingar du ska skicka till Elsäkerhetsverket när du söker auktorisation på utländska meriter ser olika ut beroende på hur och var dina meriter har utfärdats.
Mer information om utländska meriter
Ansökningsavgift
När du ansöker om auktorisation måste du också betala en ansökningsavgift på 1 660 kronor. Avgiften ska betalas inom sju dagar efter att vi mottagit dina ansökningshandlingar.
OBS! Fr om 1 januari 2025 gäller en ny ansökningsavgift på 1 890 kronor.
Mer information om ansökningsavgiften
Krav
Kraven som ställs på utbildning och praktisk erfarenhet regleras i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om auktorisation ELSÄK-FS 2017:4. Du kan också läsa om kraven på vår webbplats.
Beslut
Handläggningstiden för en ansökan beräknas vara omkring två månader. Om vi behöver få in kompletterande uppgifter kan handläggningstiden bli något längre. Den kan också bli längre om du gör din ansökan under sommarmånaderna. När ett beslut är fattat kommer du att meddelas det via brev.