Gatubelysning på motorväg

Gatubelysning i nytt ljus

Kvällarna blir mörkare och gatubelysningen tänds upp i våra samhällen. Under september deltog Elsäkerhetsverket i Gatubelysningsforum som är en mötesplats för de som arbetar med utomhusbelysning i offentlig miljö. Forumet lockade allt från tillverkare och elnätsägare till kommuner och regioner.

Totalt hade ett hundratal personer tagit sig till Rissne för att ta del av det två dagar långa programmet. Elsäkerhetsverket deltog genom både föreläsning och paneldebatt och ämnet var ansvarskedjan kring produkterna och anläggningen, samt hur man kan förhindra olyckor och störningar i elnätet.

Utfasning – nya utmaningar

En av de viktiga punkterna under dagen var den gröna omställningen som rullar på i en hiskelig fart. De traditionella ljuskällorna för gatubelysning med högtrycksnatriumlamporna kommer att fasas ut 25 februari 2027. Detta till följd av det förbud mot kvicksilver som ligger i RoHs-direktivet, som begränsar användningen av vissa farliga kemikalier i elektroniska produkter på marknaden. Totalt finns det cirka 2,5 miljoner kommunala och statliga ljuskällor och uppskattningsvis behöver 65 procent av dessa bytas ut för att klara de nya kraven. Bara Trafikverket har 100 000 ljuskällor som ska bytas ut inom kort. Just nu byts cirka 70 000 armaturer per år men takten behöver öka till cirka 400 000 för att hinna med till 2027. Motsvarande gäller självfallet hela EU, så en brist på produkter beräknas, då många planerat sina utbyten lite sent.

Cirkulärt tänkande

Under diskussionerna kom också frågan om retrofit och konvertering upp. Dessa är sätt att återbruka befintlig materiel på ett cirkulärt sätt som ligger i tiden. Ansvarsbiten och de olika varianterna av att bygga om en armatur skapar en hel del frågor. Detta är något Elsäkerhetsverket kommer att informera om framöver, både ur produkt- och anläggningsperspektiv. Här finns en fördel i att myndigheten redan har ett regeringsuppdrag att samarbeta och stödja Energimyndigheten i arbetet med ekodesigndirektivet, vilket innebär att man är har ett betydelsefullt nätverk kring det.

– Aktörer inom branschen vittnar om att det tyvärr finns problem med yrkesverksamma som bara klipper upp armaturer, kopplar bort drivdonet och skruvar i en LED-modul, men skippar ansvarsbiten. Här har vi en del jobb att göra, säger Martin Gustafsson, inspektör vid Elsäkerhetsverkets produktavdelning.

Risker i anläggningen

Vad gäller anläggningsdelen så cirkulerade frågorna kring förläggning av kabel i mark och vad som gäller där.

Det pratades också om vikten av att tidigt ha samråd i projektprocessen, för att få med elsäkerhets- och EMC-biten så tidigt som möjligt. Detta så att rätt produkt hamnar på rätt plats i anläggningen, monterat av rätt person. En föredragshållare menade att processen kan ses som en stafett från start till mål där det gäller att förmedla alla krav och önskemål samt få med dem i en säker och störningsfri installation.

Smart styrning som ger mer

Det spanades en del trender under dagen och en genomgående sak var smart styrning. Det kan innebära allt från att den enskilda ljuskällan är smart och själv dimrar sig dagtid, till att ett större belysningsnät är knutet till en central som allt ­styrs ifrån.

– Det kan också innebära att armaturerna inte bara jobbar med ljus, utan också rapporterar in snö, vind, regn och hur befolkningen rör sig för att underlätta anpassningen av belysningen. Eller ge input till de i kommunens snöröjare, var de ska börja sitt arbete, berättar Sofia Brorson, inspektör vid Elsäkerhetsverkets produktavdelning.

Här inses det snabbt att något som var en relativt enkel belysningsanläggning snart blir kraftigt beroende av hög elsäkerhet och god EMC för att fungera som tänkt. Det ställer också högre krav på den som ska installera eller bygga om en anläggning.

Trendspanare och föredragshållare på Gatubelysningsforum var Sofia Brorson och Martin Gustafsson från Elsäkerhetsverket.


Text: Martin Gustafsson/Sofia Brorson
Foto: iStock

Mer information

Senast granskad: 2024-09-30