Dator med kartonger

E-handelstest visar på brister i säkerhet

Elsäkerhetsverket har genomfört ett uppföljande test av elprodukter köpta på nätet. Resultat visar på att importörer är de som i störst utsträckning behöver öka sina kunskaper kring regelverket.

Det finns flera olika aktörer i processen från att en produkt tillverkas till att den når konsument. Först har vi tillverkare, så finns det importörer och distributörer.

– Det kan vara så att känslan för ansvar försämras då det inte är tillverkaren själv som säljer produkterna. Importörerna har en viktig roll och ett ansvar när det gäller att kontrollera att tillverkaren har fullgjort sina skyldigheter. Detta behöver lyftas och importörerna behöver öka sin kunskap om regelverket, säger Sofia Brorson, inspektör vid Elsäkerhetsverket.

Totalt köptes 20 produkter in från lika många e-handelsföretag under 2023. Var tredje produkt hade så allvarliga brister att de fick återkallas från konsument. Det var färre brister i dokumentation jämfört med undersökningen som genomfördes 2021, men bristerna hos importörerna var i stort sett desamma.

– Syftet med den här uppföljningen är att följa upp om arbetet med produktsäkerheten har utvecklats och där kan vi då se att det skiljer sig mellan olika ekonomiska aktörer. Tillverkare och distributörer visar färre brister på sina produkter än de som importerar, säger Sofia Brorson.

Vilka produkter har testats?

Samtliga produkter är köpta från e-handelsföretag. 2021 köptes produkter in från 22 företag och tanken var att handla från samma säljare även i detta test. Det visade sig att nio av dessa företag inte fanns kvar och därför kompletterades undersökningen med nio andra företag.

Produktkategorierna är desamma som i den tidigare undersökningen; belysning, hushållsapparater och USB-laddare. Totalt köptes 20 produkter in, hälften hade brister som resulterade i någon form av försäljningsförbud eller motsvarande frivillig åtgärd och i sex av ärenden var bristerna så allvarliga att produkten också återkallades från konsument.

Vilka brister är vanligast?

Den vanligaste bristen av administrativ karaktär är att bruksanvisningen saknas. Ytterligare exempel på administrativ brist kan vara att det saknas kontaktuppgifter till tillverkare eller importör eller att det inte finns spårbarhetsmärkning. Det finns också tekniska brister som exempelvis att strömförande delar kan kommas åt eller att det är för dålig dragavlastning mellan stickpropp och sladd. Dessa brister kan leda till försäljningsförbud, men vanligast är att den ansvarige för produkten åtgärdar bristerna innan ett förbud blir aktuellt.

Ett quiz för dig som importör

Elsäkerhetsverket har tagit fram ett quiz där du som importör av elektriska elprodukter kan testa dina egna kunskaper. Ett anonymt frågeformulär med ett tiotal frågor där du också får tips på var du hittar mer information om regelverket för import av elprodukter.

Ta del av quizet här

Text: Sandra Hjelm
Foto: Istock

 

Senast granskad: 2024-06-20