• Skriv ut
Alternativ bildtext

Nu startar upplysningstjänsten Hallå Konsument

Den 31 mars öppnar Hallå konsument, en ny nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor. Den inrättas på uppdrag av regeringen och syftet är att det ska bli lättare för konsumenter att hitta det oberoende stöd som idag finns hos kommunernas konsumentverksamhet, konsumentbyråer och myndigheter.

Vägledarna i Hallå konsument är anställda hos Konsumentverket och de svarar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val. När konsumenten har frågor som bäst hanteras av någon annan myndighet, konsumentbyrå eller den egna kommunens konsumentverksamhet hänvisas de vidare.

Hur funkar tjänsten?

Tjänsten består av webbplatsen och vägledare som svarar på frågor via telefon, e-post, brev, chatt och Facebook. Alla sitter i Konsumentverkets lokaler i Karlstad.

På den nya webbplatsen hallakonsument.se finns artiklar, frågor och svar, guider och andra verktyg. Konsumenterna kan nå Hallå konsuments vägledare vardagar kl. 9-17
på telefon 0771-525 525 eller via chatt, e-post info@hallakonsument.se, brev eller Facebook.

Hur berörs Elsäkerhetsverket?

- Elsäkerhetsverket för en diskussion med Hallå konsument om vilken information från oss som ska finnas på webbplatsen. Det kan säkert komma konsumentfrågor om elsäkerhet och då ska de enkelt hitta till vår webbplats och ha våra kontaktuppgifter lättillgängliga, säger Cia Edlund kommunikationschef vid Elsäkerhetsverket. Det kan också handla om möjlighet att få ut våra försäljningsförbud och andra viktiga konsumentrelaterade varningar via webbplatsen Hallå konsument.

Konsumentverket samordnar tjänsten i samarbete med tolv andra myndigheter, kommunernas konsumentverksamhet och de fyra konsumentbyråerna. 

Mer information finns på webbplatsen hallakonsument.se

 

Sidansvarig: Cia Edlund
Publicerad: 2015-04-01
Senast uppdaterad: 2015-04-01