• Skriv ut

Så ansöker du via e-tjänsten

Stöd före och under ansökan.

E-legitimation

För att kunna använda e-tjänsten behöver du en e-legitimation. E-legitimation är en personlig elektronisk ID-handling som du använder för att legitimera dig och godkänna handlingar på Internet. När du ansöker via e-tjänsten undertecknar du din ansökan genom e-legitimationen. På webbplatsen E-legitimation.se (se länk nedan) kan du läsa mer om hur du skaffar en e-legitimation och hur du använder den.

Innan du börjar med din ansökan

Till din ansökan ska du bifoga dokument avseende utbildning och praktik. Se till att ha dessa klara för att ladda ner som bilagor i ansökningsformuläret.

Var noga med att ta reda på vilka utbildningskrav och krav på praktik som ställs för den behörighetstyp du ansöker om. Kraven för respektive behörighet regleras i Elsäkerhetsverkets behörighetsföreskrifter ELSÄK-FS 2013:1.

Ansökan

Nedan hittar du länken "E-tjänst för behörighetsansökan".
Via länken kommer du direkt till formuläret och kan påbörja din ansökan.

För att komma vidare i ansökan följer du instruktionerna och fyller i formuläret steg för steg. Din ansökan skickas till Elsäkerhetsverket efter att du undertecknat med hjälp av e-legitimationen.

Förutom att sända in ansökningshandlingarna via e-tjänsten behöver du också betala ansökningsavgiften som är på 1 350 kronor. Nedan finner du vidare betalningsinformation. Kom ihåg att din ansökan kan handläggas först när både ansökningshandlingar och ansökningsavgift inkommit till Elsäkerhetsverket.

Andra webbplatser

Sidansvarig: Per Höjevik
Publicerad: 2014-04-28
Senast uppdaterad: 2016-08-10